tisdag 9 juni 2009

Lek med ljus och mörker 3

apelsin
Citrusfrukt i solsken
juni 2009


Ljuset är ju den mest grundläggande förutsättningen för fotografering. Jag har alltid fascinerats av spelet mellan ljus och mörker, men det är ofta svårt att fånga på bild. Ögat och hjärnan är så mycket känsligare instrument än kameran, med en betydligt större spännvidd än 4 exponeringssteg. När jag ser detaljerna i det ljusa, tolkar kameran det som överexponerat och där jag upplever strukturer i skuggan, uppfattar kameran bara svart. Jag måste ofta välja mellan att över- eller underexponera delar av bilden, ibland båda delarna. Det "rätta" att göra är naturligtvis att vänta in bättre, mjukare ljus, som också är rikt på kontraster, men då kan ögonblicket vara borta och effekten och bildens känsla en helt annan.

5 kommentarer:

Hanna sa...

Ljus och skugga... effektfullt fångat!

Pialotta sa...

Underbart foto.. mycket ljus och värme i din bild.. fantastiskt:-)

Ninni sa...

Du har lyckats fantastiskt bra! Jag är också väldigt fascinerad av ljuset och skuggorna. I Brasiliens starka solsken blir det ofta svårt att få till en bra bild. Tiden på dagen när ljuset är snällare är också så oerhört kort här. Solen bara poppar upp eller dimper hastigt ner bakom husen. Men det är en spännande utmaning...

emve sa...

Härlig ljus!

Anna Carin Ahlander sa...

Vackert klassiskt stilleben med fint ljus och lagom mycket skugga i din bild!
Ha det gott/Anna