tisdag 30 juni 2009

Kvällsstund har guld i mun

stilleben
taklök i kruka
juni 2009

Nej, jag klagar inte, men det är mycket lättare att vara småbarnsförälder när termometern visar några grader över 20, än när den passerat 30. Jag konstaterar bara att det tar ganska mycket energi att se till att de små liven dricker ordentligt och att de inte bränner sig i solen (särskilt som kittligheten slår till för fullt så fort solskyddskrämen plockas fram), förutom att man måste se till att de äter och sover i värmen, vilket inte är så lätt för vare sig stora eller små. Dessutom måste jag få i mig tillräckligt mycket vätska själv för att klara av både svettning och amning. Vi löser det genom att ta en ordentlig siesta. Vi äter lunch i skuggan på altanen och sover en lång middagslur inomhus. Man får akta fingrarna undan de arga spökena som smäller hårt i dörrarna när någon liten förvirrad vindil har hittat vägen från ett öppet fönster till den öppna ytterdörren, men annars är det ganska skönt att tillbringa de hetaste timmarna i ett svalt hus. Lagom till dagens sommarpratare har vikt ihop sitt manuskript och rest sig från mikrofonen och de sista tonerna av "sommar, sommar, sommar" har klingat ut i etern, är vi redo att börja bege oss ut i solen. Eftermiddagarna och kvällarna är vår tid. Vår tid att sitta i solen på altanen och avnjuta en iskall gazpacho och solvarma jordgubbar.

3 kommentarer:

Anna tassar in.. sa...

Mmmm det är varmt det är härligt..kan tro att det är lite trixigt med små barn..men du vilken go bild med lyktorna..mmmm sommarkvällar..

Amanda sa...

Vilken vacker bild och stämning du har skapat. Jag tror att de flesta klarar av värmen om man gör som du. Skugga och massor av vatten. Varma dagar ska vi dra ner på det vi inte behöver göra. Vara så lata det går. Inte lätt när man har små barn. /Amanda

Moa sa...

Mysig bild! Du har lyckats fånga lite av skymningen som jag inte sett en skymt av i dessa ljusa tider!